Zakaj so jetra SUPERživilo?

Ni veliko živil, ki so vredni naslova “super hrana”. Vendar pa so jetra ena izmed njih, vsaj po naši izbiri. Nekoč priljubljen in cenjen vir hrane, jetra ne spadajo več pod najbolj priljubljena živila, še posebej zaradi porasta vegeterijanstva in veganstva. To je žalostno, ker so jetra izjemno zdrava in bogata s hranili. Bogata so z beljakovinami, imajo malo kalorij in so polna bistvenih vitaminov in mineralov.

Ta članek podrobno obravnava jetra in zakaj jih morate vključiti v prehrano.

Kaj so jetra? Jetra so vitalnen organ pri ljudeh in živalih. Običajno so jetra največji notranji organ in imajo veliko pomembnih funkcij, vključno z:

  • predelovanjem prebavljene hrane iz črevesja
  • shranjevanje glukoze, železa, vitaminov in drugih nujnih hranil
  • filtriranje in čiščenje zdravil in toksinov iz krvi

Jetra, skupaj z drugimi mesnimi organi, so bila zelo priljubljena hrana. Vendar pa je dandanes veliko bolj priljubljeno mišičasto meso, kot so piščančja prsa in steaki. Ne glede na zmanjšano priljubljenost so jetra eno izmed najbolj hranljivih živil na planetu.

Ljudje pogosto uživajo sadje in zelenjavo , da bi prejeli vse vitamine in minerale, vendar jih jetra precej presegajo glede vsebnosti hranil. Majhna količina jeter zagotavlja veliko več kot 100% dnevne priporočene vrednosti za številna bistvena hranila. Prav tako so bogata z visoko kakovostnimi beljakovinami in nizko vsebnostjo kalorij. Jetra so poceni in so na voljo v vseh trgovinah in mesarjih. Medtem ko je večino živalskih jeter možno jesti, so običajni viri krava, piščanec, raca, jagnjetina in prašičja jetra.

Tukaj so hranila, ki so prisotna v 100g govejih jeter:

  • Vitamin B12: 3,460% dnevne vrednosti. Vitamin B12 pomaga pri tvorbi rdečih krvnih celic in DNK. Odgovoren je tudi za zdravo delovanje možganov.
  • Vitamin A: 860-1100% dnevne vrednosti. Vitamin A je pomemben za delovanje normalnega vida, imunsko funkcijo in razmnoževanje. Prav tako pomaga organom, kot so srce in ledvice, da pravilno delujejo.
  • Riboflavin (B2): 210–260% dnevne vrednosti. Riboflavin je pomemben za celični razvoj in delovanje. Prav tako pomaga pretvoriti hrano v energijo.
  • Folat (B9): 65% dnevne vrednosti. Folat je bistveno hranilo, ki igra vlogo pri rasti celic in tvorbi DNA.
  • Železo: 80% dnevne vredosti, ali 35% za ženske z menstruacijo. Železo je še eno bistveno hranilo, ki pomaga prenašati kisik po telesu. Železo v jetrih je heme železo, ki ga telo najlažje absorbira.
  • Baker: 1,620% dnevne vrednosti. Baker deluje kot ključ za aktiviranje številnih encimov, ki nato pomagajo regulirati proizvodnjo energije, presnovo železa in delovanje možganov.
  • Holin: Jetra zagotavlja vse ustrezne odmerke (AI) za ženske in skoraj vse za moške (AI se uporablja, ker ni dovolj dokazov za določitev dnevne vrednosti). Holin je pomemben za razvoj možganov in delovanje jeter.

Jetra zagotavlja visoko kakovostne beljakovine

Beljakovine so bistvenega pomena za življenje in jih najdemo v skoraj vsakem delu telesa. Potrebne so za izgradnjo in popravljanje celic ter pretvorbo hrane v energijo.Več kot četrtina govejih jeter je sestavljena iz beljakovin. Poleg tega so to zelo kakovostne beljakovine, saj zagotavljajo vse esencialne aminokisline. Aminokisline so gradniki, ki sestavljajo beljakovine. Nekatere aminokisline lahko nastanejo v telesu, toda tiste, ki so znane kot esencialne aminokisline, moramo ljudje dobiti iz prehrane. Visok vnos beljakovin pomaga pri izgubi teže, saj zmanjšuje lakoto in apetit. Poleg tega je bilo ugotovljeno, da se beljakovine bolje borijo proti lakoti kot ogljikovi hidrati in maščobe. Poleg tega lahko visok vnos beljakovin poveča vašo presnovo ali število kalorij, ki jih vaše telo uporablja za delovanje. Če imate višjo stopnjo presnove, porabite več kalorij, kar je lahko koristno za izgubo telesne teže, še posebej, če je to kombinirano z zmanjšanim vnosom kalorij. Nazadnje, visok vnos beljakovin lahko pomaga pri izgradnji mišic in zaščiti telo pred izgubo mišic na telesu, medtem ko izgubljate maščobo.

Na kalorijo so jetra eno izmed najbolj hranljivih živil. 100 gramski goveji zrezek vsebuje več kot 200 kalorij. Ista količina govejih jeter vsebuje samo 175 kalorij, jetra pa zagotavljajo večji delež vsakega vitamina in večine mineralov kot pa zrezek.

 

 


Comments are closed.